De Kettingbrug in Boedapest – Geschiedenis & achtergrond

kettingbrug Boedapest

Als je in Boedapest een ansichtkaart koopt om naar familie of vrienden te sturen dan is de kans groot dat daar de Kettingbrug op staat. De Kettingbrug in Boedapest is – net als het vissersbastion en het Hongaarse parlementsgebouw – een zeer karakteristiek bouwwerk. Het is echt een symbool van de stad en bovendien was het de eerste verbindingsbrug tussen Buda en Pest.

Geschiedenis Kettingbrug Boedapest

Voordat de brug gebouwd werd was er geen goede verbinding tussen Buda en Pest. Er was wel een pontonbrug van de ene naar de andere kant, maar erg ideaal was dat niet. Als het in de winter hard vroor werd de pontonburg verwijderd en als het ijs stevig genoeg was liepen mensen het ijs over naar de andere zijde. Maar zo wilde het weleens gebeuren dat mensen aan verkeerde kant van de Donau eindigden als het begon te dooien. Simpelweg omdat ze dus niet meer terug konden naar de andere zijde. En dus  moeten ze wachten totdat de pontonbrug weer dienst ging doen.

Graaf István Széchenyi

Uiteindelijk was het graaf István Széchenyi die het initiatief nam voor een brug. Tijdens de winterperiode kon hij zijn zieke vader aan de andere kant van de stad niet bereiken. Hij besefte hoe belangrijk het was om Buda en Pest constructief met elkaar te verbinden en maakte zich hard voor een echte brug tussen beide delen. Graaf Széchenyi was niet alleen degene die het initiatief nam, maar hij financierde de brug ook voor een deel. Nu snap je overigens ook waarom de brug ook wel de Szechenyi Kettingbrug genoemd wordt. Het duurde wel bijna 50 (!) jaar voordat hij eindelijk de financiering voor de beroemde brug rond had.

Bouw van de Kettingbrug

In 1836 werd de opdracht om de brug te tekenen eindelijk gegeven. Hij werd gebouw onder het toeziende oog van Adam Clark, wiens naam later verbonden werd aan het plein naast de brug. En in 1842 was het zover: er werd gestart met de bouw. Zeven jaar later, op 20 november 1849, vond de officiële opening plaats. De brug was op dat moment de eerste vaste brug in Hongarije en was met zijn 202 meter lengte een van de langste bruggen ter wereld.

Kettingbrug Boedapest

Bombardement Kettingbrug

De brug heeft na de opening een aantal flinke klappen opgelopen. Vlak na de bouw van de brug gaven de Oostenrijkers opdracht om deze te vernietigen. Gelukkig slaagde deze actie echter niet!  Maar tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de brug wel vernield. De Duitsers bliezen alle bruggen over de Donau op om ervoor te zorgen dat de communisten hen niet konden volgen. En zo werd ook de Kettingbrug gebombardeerd en verwoest. Gelukkig werd de brug weer in zijn oude glorie hersteld en kon hij in 1949 weer in gebruik worden genomen.

Renovatie Kettingbrug

Nu is het weer zover. De brug moet weer onder handen worden genomen. Hij krijgt elke dag zoveel verkeer te verduren dat hij niet meer helemaal aan de veiligheidseisen voldoet. De begindatum van de werkzaamheden is al meerdere keren verschoven, maar het heeft er alle schijn naar dat de Kettingbrug begin 2019 gesloten wordt voor een grondige renovatie. Lees alles over het tijdspad, de inhoud van de renovaties en wanneer de brug weer geopend wordt.

Ligging Kettingbrug

Tussen Clark Adam tér and Roosevelt tér:

Lees meer

Geen reacties

    Laat een reactie actie